Mad har alle dage været en god evne til at skabe en form for sammenhold og fællesskab på mange hyggelige restauranter og caféer i smilets by.
Ikke nok med at det er en nøgle til vores overlevelse, så er der noget hyggeligt ved at lave mad sammen, men også ved at spise det. Af denne grund kan det næppe komme bag på nogle af med de sociale mediers fremmarch så har emnet om mad også ventet på at få sit boom.
Inspiration og tema
Det gode ved mad er at det også kan opdeles tematisk. Ikke nok med at man kan opdele det i hvornår hvilken ret serveres – altså forret, hovedret og dessert – men det kan også opdeles efter kødet, nationaliteten, hvilken tid på dagen det serveres med mere. Tematikken fortsætter også når man begynder at finde på kategorier baseret på interesser.
Skal man opbygge muskler med en proteinrig kost, passende til en blog om fitness og muskelopbygning? Er man i stedet i en blog om vægttab og slankekure så vil det være her at man kan smide sine opskrifter og kostplaner ind.
Det brede udvalg
Dog behøver madsider ikke at fokusere på en særlig kategori. Sider kan sagtens tale til det større, madglade publikum og lade besøgende selv finde sine kategorier. Sider som Gastrofun er et godt eksempel på en af disse websites der ønsker at tale til det store publikum og det at nå ud til så mange flere har mange fordele for begge parter.
For hjemmesiden selv vil der komme mange besøgende som enten har erfaringer eller konstruktive forslag der kan være med til at udvikle sidens indhold mere og mere.
På den anden side er der de besøgende selv. Naturligvis afhænger det af siden, men hvis det er en side der har et større fokus på fællesskabet ved mad og madglæde, så er det ikke svært at forestille sig at man vil kunne finde en fane som rapportere om madrelaterede arrangementer rundt omkring i det danske rige. På den måde formår man at samle fællesskaber rundt omkring og bringer måske også mere aktivitet til et arrangement. Hvis der er en større madfestival i Århus og det er første gang man holder det netop der, så vil det ikke være alle der er bevidst om det, og websites såvel som grupper på de sociale medier, kan derfor være med til at give et godt skub til at gøre det hele til en god succes.